Klanten Vinden Als Virtual Assistant Tips

Je bent klaar met je VA opleiding, hebt je ideale klant zo op je netvlies dat het lijkt of jullie elkaar al jaren kennen en je weet precies welke diensten je aan wilt bieden. Je hebt lang nagedacht, gewikt en gewogen en eindelijk de perfecte naam voor je bedrijf gevonden. Je bent bij de KvK geweest om je bedrijf in te schrijven en hebt daarna een welverdiende fles bubbels opengetrokken om het te vieren. En nu heb je net (na drie keer checken op spelfouten) je website online gezet. Yes, kom maar op met die klanten!

En toen was het stil. Logisch, want hoewel het voor jouzelf een hele mijlpaal is, weet niet ineens de hele wereld dat je bedrijf bestaat, alleen maar omdat je website online staat. Zo werkt het internet helemaal niet. Zou wel leuk zijn natuurlijk, als die klanten dan ineens zomaar binnen komen stromen, maar zo gaat het helaas meestal niet.

Je hoeft niets te verkopen. En zeker niet jezelf

We kunnen denk ik wel zeggen dat het de meest gestelde vraag is onder virtual assistants (en waarschijnlijk onder alle ondernemers): Hoe vind ik klanten? Waar vind je VA- opdrachten? Hoe maak ik mezelf zichtbaar als virtual assistant? En ook: hoe verkoop ik mezelf?

Laten we met die laatste beginnen: ‘Ik weet niet hoe ik mezelf moet verkopen’. Herkenbaar? De eerste vraag om jezelf dan te stellen is wat je voelt bij het zinnetje ‘mezelf verkopen’. Voel je weerstand? Dat is niet zo vreemd. Jezelf verkopen klinkt nogal ehm… apart. En negatief, zeker als jij bij verkopen de associatie hebt met een gladde verkoper die je iets probeert aan te smeren wat je eigenlijk niet wilt hebben. Dat wil je jouw klanten niet aandoen. Logisch dus dat het ‘verkopen’ niet zo lekker gaat!

Jij blij, zij blij, iedereen blij!

Tijd om verkopen op een andere manier te gaan bekijken, dan zul je zien dat het een stuk makkelijker wordt. Jij hoeft namelijk helemaal niets te verkopen. En zeker niet jezelf. Zie het zo: als jij een keuken gaat kopen, heb je allang besloten dat je een keuken wilt en welk budget je ervoor hebt. Een keukenverkoopster hoeft jou dus helemaal niets te verkopen. En een goede verkoopster smeert jou niets aan, maar kijkt hoe ze jou voor dat budget aan de allermooiste keuken kan helpen. Met een indeling of opties waaraan je zelf nog niet had gedacht, maar waar je wel heel gelukkig van wordt. Jij blij, zij blij, iedereen blij! Zo werkt het voor jouw (potentiële) klanten ook: ze weten al dat ze hulp nodig hebben en dat dat geld gaat kosten. Aan jou om uit te zoeken hoe jij ze het best kan helpen. Dan wordt het ook geen verkoopgesprek maar een soort kennismakings- en inventarisatie-gesprek. Voelt een stuk beter toch?

Oké, nu we dat hebben getackeld kunnen we door naar de volgende vraag: waar vind je die potentiële klanten? Als we zeggen ‘overal’ liegen we niet, maar maken we ons er wel een beetje te makkelijk vanaf. Daarom duiken we er wat dieper in en delen we 7 tips om klanten te vinden.

1. Spread the word

Zorg dat zoveel mogelijk mensen weten wat je doet. En dan bedoelen we: iedereen. Je kapper, je postbode, de buurvrouw van je ouders. Want hoewel zij zelf misschien niet direct jouw ideale klant zijn, is er een hele grote kans dat ze iemand kennen die wél jouw ideale klant is. Als je bij de kapper bijvoorbeeld net hebt verteld hoe leuk je het vindt om ondernemers te helpen met het beheren van hun social media en vervolgens knipt je kapper iemand die geen idee heeft hoe ze de social media voor haar bedrijf moet aanpakken, dan is de link snel gelegd. De kapper blij dat ze twee mensen kan helpen met hun bedrijf en jij een gezellig gesprek, een fijne nieuwe coupe én een potentiële klant rijker!
Om deze tip succesvol in te zetten is het wel belangrijk dat je een duidelijk verhaal hebt. Hou het lekker kort, zodat het belangrijkste blijft hangen. Details komen later wel.

Oh ja, je kunt het ook nog proberen met het tafelbordje van VA school. Daarmee scoorde Annemarie een opdracht terwijl ze bij de garage zat te wachten op de reparatie van haar auto!

2. Lekker netwerken

Netwerken klinkt misschien een beetje spannend of moeilijk, maar eigenlijk is het de zakelijke versie van tip 1. Gewoon een keer proberen dus. Bedenk van tevoren wat jij graag uit een netwerk-event wilt halen. Wil je ondernemers in je omgeving leren kennen? Wil je meer kennis opdoen? Of wil je potentiële klanten ontmoeten? Bedenk ook wat je er gaat brengen: wat heb jij te vertellen, of de groep te bieden? Als je met jezelf afspreekt dat je gaat om mensen te leren kennen en een leuke tijd wilt hebben, haal je de druk eraf en wordt het makkelijker om spontane gesprekken te voeren. Laat je verrassen door wat het event je gaat brengen (en vergeet je visitekaartjes niet mee te nemen).

Je kunt van tevoren onderzoeken of een netwerkgroep bij je past. Je hebt er bijvoorbeeld die regelmatig om 7.00 uur ‘s ochtends ontbijten, zodat je daarna weer gewoon aan het werk kunt. Andere spreken ‘s avonds af voor een gezamenlijk diner. Weer andere organiseren workshops of koffie-ochtenden. Geen idee waar je moet beginnen? We hebben hier een aantal netwerkgroepen voor je op een rijtje gezet.

3. Shinen op social

Met social media kun je op een relatief eenvoudige manier heel veel mensen bereiken. Maar welke social media kanalen moet je gebruiken om klanten te vinden? Sommigen zeggen dat je actief moet zijn op het kanaal waar jouw ideale klant zich het meest bevindt. Daar is iets voor te zeggen. Aan de andere kant kun je er ook voor kiezen actief te zijn op een kanaal waar je zelf graag actief bent. Als je niks met LinkedIn hebt, maar op Instagram moeiteloos de ene leuke reel na de andere online zet is, dan is het voor jou misschien wel slimmer om je op Instagram meer te profileren met je bedrijf. Dan is de kans ook groter dat je daar, tijdens het scrollen, in contact komt met mensen die je verder kunnen helpen.

Zit jij uren te dubben over wat je voor bericht moet plaatsen? Niet nodig. Je kunt jezelf ook heel goed zichtbaar maken door niet zelf te posten maar te reageren op de berichten van anderen. Deel jouw expertise bijvoorbeeld in de reacties onder berichten die met jouw vakgebied te maken hebben, door een handige tip te delen of jouw mening te geven. Zo hoef je niet direct in het diepe te springen maar kun je eerst pootjebaden. Sowieso is ‘delen’ een belangrijk woord om te onthouden als je met social media bezig bent. Deel informatie waar je volgers iets aan hebben in plaats van alleen maar te vertellen over jezelf. Zo blijven mensen het leuk vinden jou te volgen en versterk je jouw expert-status. En wees ook niet bang dat je ‘te veel’ weggeeft aan kennis of informatie. De mensen die jouw hulp nodig hebben, gaan heus niet ineens alles zelf doen, daar hebben ze geen tijd voor!

4. Plaats je profiel online

Als je start als virtual assistant kun je gebruikmaken van verschillende online platforms waarop opdrachten voor freelancers worden aangeboden. Websites als Freelancer.nl, Freelance.com, Jellow.nl en zijn hier speciaal voor gebouwd. Wel iets om op te letten: sommige van deze websites zijn gratis, voor andere sites betaal je tot een paar tientjes per maand om te kunnen reageren op opdrachten. Ook goed om naar te kijken is of je op het platform zelf actief kunt reageren op opdrachten of dat alleen opdrachtgevers naar jou kunnen zoeken. Neem de tijd om je profiel zo volledig mogelijk in te vullen en wees duidelijk over de diensten die je aanbiedt. Ook op Facebook en LinkedIn zijn er verschillende groepen waarin ondernemers oproepen plaatsen of freelancers hun diensten kunnen aanbieden. En heb jij je al aangemeld voor VA profiel?

5. Hé Google, hier ben ik!

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat mensen die op zoek zijn naar de diensten die jij aanbiedt je goed kunnen vinden. Is je profiel op LinkedIn up to date, heb je je bedrijf aangemeld bij Google Mijn Bedrijf? Misschien zijn er ondernemerswebsites in je regio of netwerksites waarop je vermeld kunt worden? En hoe zit het met je eigen website? SEO (Search Engine Optimalisatie) klinkt heel ingewikkeld en je kunt er heel ver in gaan, maar het belangrijkste is dat je zoekmachines duidelijk ‘vertelt’ waar je op gevonden wilt worden.

Geef de foto’s op je website bijvoorbeeld een naam als ‘Administratief Virtual Assistant Jouw Naam in Utrecht’ in plaats van IMG 2023. Of ‘Freelance Evenementenorganisator Jouw Naam in Utrecht’. En laat in de teksten op de website ook duidelijk terugkomen waar je op gevonden wilt worden. Als je hier interesse in hebt zijn er diverse (gratis) basis SEO trainingen die je daarbij kunnen helpen. Enne.. ook offline kun je van alles doen: stickers op je fiets of auto plakken, kleding laten bedrukken, een lokaal evenement sponsoren etc. We zijn benieuwd naar jouw creatieve ideeën.

6. Heb je de gunfactor?

De gunfactor is belangrijker dan je denkt. Gertien Beijering van de GunfactorVerhoger weet er alles van! “Met heel veel kleine dingetjes kun je zelf invloed uitoefenen op je eigen houding, communicatie en gedrag. Je kunt jezelf zoveel meer en goed neerzetten, dat andere mensen ook kunnen zien wat je allemaal in huis hebt. Waardoor er veel meer mogelijkheden en kansen op je pad komen. Mogelijkheden en kansen die ook daadwerkelijk bij je passen. Bij jouw talenten en persoonlijkheid. Maar je moet het wel laten zien.” Sinds 2003 is Gertien professioneel coach, trainer en spreker op het gebied van loopbaan en communicatie. Zij gaf voor VA school een online Masterclass over de Gunfactor, vol fijne tips. Je kunt hem hier terugkijken.

7. Kun je meer oppakken voor bestaande klanten?

Als je al een aantal klanten hebt, dan is dit eigenlijk stap 1. Misschien kun je namelijk de werkzaamheden die je voor hen oppakt uitbreiden. Want jouw klanten kennen jou al, de klik is er, makkelijker kan niet! Heb je ook wel eens gehad dat een klant je vroeg ‘ken jij iemand die …’ en dat je dan antwoordde: ‘dat kan ik ook voor je doen’? Ga er dus niet vanuit dat jouw klanten precies weten wat je allemaal kan. Je kunt af en toe actief aanbieden bepaalde taken van hen over te nemen. En hoe fijn is het, als je iets nieuws wilt leren zoals bijvoorbeeld het maken van nieuwsbrieven, dat je dat kunt doen voor iemand die je al kent? Daar leren jullie allebei van!

Hanneke says: “Geef niet op en blijf het proberen. Lukt het niet op de ene manier, denk dan wat kan ik nog meer doen? Kom altijd zelf in actie. Eigenlijk is wat mij betreft de belangrijkste tip: gas en gaan!”

Wil je in 2024 ook weer grootse stappen zetten met jouw bedrijf? Bestel dan nu jouw VA Droomjaarverslag ‘Shoot for the moon’.

Droomjaarverslag 2324