Als virtual assistant is het essentieel en prettig om heel veel handige tools in je rugzak te hebben. Een toolcategorie is de autoresponder. Bij een autoresponder denk je misschien dat het gaat om het automatisch sturen van een antwoord of bericht. En in zekere zin is dat ook zo. Als mensen zich inschrijven voor jouw mailinglijst of ze melden zich aan voor een gratis product zoals een pdf of e-book ontvangen ze automatisch bericht. Ik vond de term in het begin in ieder geval nogal verwarrend. Daarom een speciale blog over autoresponders waarin ik je het een en ander zal uitleggen. Want de power van autoresponders zit ‘m in hoe jij jezelf en je opdrachtgevers aan mooie klanten kunt helpen!

Mailsysteem

Een autoresponder is dus eigenlijk een mailsysteem. Een autoresponder kun je bijvoorbeeld inzetten voor het versturen van je nieuwsbrief, het verspreiden van je gratis weggever (als automatische reactie op hun inschrijving), het versturen van e-mails naar deelnemers aan je (online) programma en het verkopen van je producten en diensten.

Waarom we juist nu een blog schrijven over autoresponders, is omdat het als marketingtool niet meer is weg te denken. En het mooie is ook, we kunnen het helemaal zelf. Geen ingewikkelde communicatie meer met reclamebureaus, DTP’ers of ICT’ers. Nee hoor alles is al voor je uitgedacht. Dus zelf opmaken, koppelingetje op je website planten, lijsten bouwen en verzenden. De systemen worden steeds gebruiksvriendelijker. Of worden wij slimmer? ?

Know, like, trust!

Een autoresponder is het ultieme marketingmiddel om potentiële klanten aan te trekken. Om ze te vangen in je trechter. We volgen dan het principe van de marketing funnel; know, like, trust, try, buy. Mensen moeten je eerste leren kennen, dan leuk vinden, dan vertrouwen en pas daarna zijn ze bereid je product te proberen of aan te schaffen. Volhouden dus. En dan is het wel zo fijn als je met een systeem werkt dat voor je werkt en fijn in gebruik is.

Welke systemen zijn er?

Als VA school proberen we je zo goed en objectief mogelijk te informeren over bestaande systemen. Op dit moment hebben wij drie autoresponders waar wij actief mee werken (op kantoor en in ons trainingsaanbod) en dat zijn Mailchimp, Autorespond en ActiveCampaign. Er zijn er nog veel meer. Google maar eens op “autoresponder”. Het is ontzettend slim en handig als je één of meerdere systeem kent. Zo kun je je eigen marketing funnel inrichten, ermee werken voor opdrachtgevers én ondernemers adviseren in hun keuze.

Wat zijn voor- en nadelen?

Er zijn wat ons betreft niet echt voor of nadelen want het is vooral heel persoonlijk. Het is afhankelijk van wat je doelstelling is en afhankelijk van je budget. Alledrie de programma’s hebben in ieder geval een gratis versie of een proefversie. De drie systemen die wij nu behandelen zijn nog steeds volop in ontwikkeling en kunnen tegenwoordig allemaal nieuwsbrieven maken, marketing funnels bouwen, integreren met je website en producten verkopen. Probeer ze dus gewoon allemaal uit via een gratis account of volg één van onze trainingen of webinars.

Welke ontwikkelingen zijn er?

Op dit moment zie je dus heel duidelijk een verschuiving van informeren naar lijst bouwen en van verkopen aan iedereen die het horen wil naar gerichte verkoop. Je mailinglijst vergroten is sowieso een must voor iedere ondernemer. “The money is in the list” wordt er vaak gezegd. En zo is het ook echt. Dus lever waarde in je nieuwsbrief. Zorg dat de klant van je gaat houden. Dan wordt ook het verkopen leuk! Het contact wordt daardoor ook steeds persoonlijker en je belandt al snel in het volgende stadium van de trechter; trust! Want doordat je in de autorespondsystemen bepaalde segmenten kunt aanmaken, kun je meer ‘direct’ contact maken met je droomklant. Zij voelen zich beter aangesproken en zullen ook eerder reageren of iets bestellen. Het is een wisselwerking in plaats van eenrichtingsverkeer.