“Ik ga toch niet naar complimentjes zitten vissen?” of “Om referenties vragen vind ik een beetje opdringerig overkomen!”. Als we een euro kregen voor iedere keer dat we dat horen 😉 We begrijpen die overtuiging natuurlijk wel. En zeker als je in een dienstverlenend vak zit heb je misschien de neiging om te denken dat het vragen naar je kwaliteiten onbescheiden is, maar hoe je het ook went of keert … je hebt (of wilt) een succesvol bedrijf he?! Dus hoog tijd om hier even anders naar te kijken.

Eerlijk

Om een succesvol bedrijf te hebben heb je goede referenties nodig. Wat anderen over jou zeggen kan helpen om een nieuwe klant over de streep te krijgen. Want laten we eerlijk zijn. Je vindt het al best lastig om jezelf te verkopen. Dus laat je helpen! Laat anderen zeggen waarom ze met jou in zee moeten gaan. Waarom ze met een gerust gevoel zelfs in het diepe kunnen springen.

Een absolute must

Om een referentie vragen is voeding voor het succes van je bedrijf. Als wij niet aan onze deelnemers vragen hoe ze de training ervaren en wat het heeft opgeleverd, dan missen we: A) feedback over de inhoud (dit kan een compliment zijn of een aandachtspunt) en B) een aanbeveling zodat anderen enthousiast worden over ons aanbod. Dus, hoeveel referenties van klanten heb jij eigenlijk op je website of LinkedIn profiel staan? Zijn ze recent? Staat er informatie in waar jouw potentiële klanten iets aan hebben? Want het is wel fijn als er ook wezenlijk iets staat over jouw bijdrage. Een referentie die zegt dat jij een heel gezellige en behulpzame meid bent, daar heb je niet zoveel aan. Dit vergt dus een professionele aanpak.

Vijf vragen

 Vijf vragen die je ze kunt stellen om ze een zetje in de goede richting te geven:

  1. ‘Wat was mijn bijdrage aan het project?’ Of ‘Waarom was mijn aanwezigheid waardevol?’
  2. ‘Wat is je in positieve zin opgevallen?’ Of ‘Wat is er in positieve zin veranderd door mijn komst?’
  3. ‘Kun je nog drie andere voordelen van mijn bijdrage/aanwezigheid noemen?’
  4. ‘Waarom zou je mij aan anderen aanbevelen?’
  5. ‘Zou je nog iets anders willen toevoegen?’

Zo maak je het jouw klant wel erg makkelijk om inspiratie te krijgen om jouw referentie te maken en te versturen. Dus welke drie mensen ga jij vandaag nog om een (nieuwe) referentie vragen? Je verdient het!

Hanneke Wessel & Nathalie Brunt

Deze website gebruikt geanonimiseerde analytische cookies. Mag ik ook mijn marketing cookies in je browser opslaan om de website en mijn aanbod nog beter te maken? Klik dan op 'Ja, prima!'. Meer over hoe wij hier mee omgaan? Lees onze cookieverklaring.

Cookie settings

Below you can choose which kind of cookies you allow on this website. Click on the "Save cookie settings" button to apply your choice.

FunctionalOur website uses functional cookies. These cookies are necessary to let our website work.

AnalyticalOur website uses analytical cookies to make it possible to analyze our website and optimize for the purpose of a.o. the usability.

Social mediaOur website places social media cookies to show you 3rd party content like YouTube and FaceBook. These cookies may track your personal data.

AdvertisingOur website places advertising cookies to show you 3rd party advertisements based on your interests. These cookies may track your personal data.

OtherOur website places 3rd party cookies from other 3rd party services which aren't Analytical, Social media or Advertising.