Welke online zichtbaarheid tips hebben de experts voor VA’s? - VA school | voor een succesvolle business als virtual assistant

Wat zijn de tips en trends voor LinkedIn, Facebook en Instagram? Als je als virtual assistant bezig bent met online zichtbaarheid (voor jezelf of je klanten), dan wil je hier natuurlijk alles over weten! We stelden drie vragen aan onze go-to-persons op dit gebied. Annemieke van Waterschoot (Spiegelei Communicatie) vertelt ons bijvoorbeeld wat je kunt doen met LinkedIn stories. Wat ziet Ria Kaashoek (Van Klik naar Klant) vaak misgaan op Facebook? En hoe kun je dit voorkomen 😉 En welke Instagram tips heeft Larissa Kaashoek (Dress Your Brand) voor ons? Lees snel verder en kijk waar jij de komende periode mee aan de slag kunt en welke verbeterpunten je kunt uitrollen als je bezig bent met je LinkedIn, Facebook of Instagram kanaal.

Wat zien jullie vaak misgaan op LinkedIn, Facebook en Instagram?

Annemieke van Waterschoot: “Als mensen nieuwe connecties willen maken op LinkedIn, versturen ze de uitnodiging vaak zonder persoonlijk bericht. Eeuwig jammer, want dat is juist het moment om aan te geven waarom je die persoon graag in je netwerk zou willen. De eerste stap om het gesprek aan te gaan. Op desktop klik je op ‘Connectie maken’ en dan op ‘Bericht toevoegen’. Je hebt dan 300 tekens om jouw bericht te maken. In de LinkedIn mobiele app zit de functie ‘Uitnodiging aanpassen’ een beetje verstopt. Klik dan niet op ‘Connectie maken’ maar op ‘Meer’ en kies dan ‘Uitnodiging aanpassen’.”

Ria Kaashoek: “Wat ik vaak zie gebeuren is dat mensen hun FB pagina niet aan hun profiel gelinkt hebben (dus als ze op je Facebook Profiel komen, kunnen ze niet doorlinken naar een FB Pagina) en dat is jammer want zo kunnen ze je bedrijfspagina met dito gegevens niet zien.
Ook zie ik gebeuren dat bij de info sectie niet alle gegevens zoals website, Instagram account e.d. zijn ingevuld. Dit is een gemiste kans. En last but not least geen gerichte call to action (aanzet tot actie) onderaan de omslagfoto. Dus wat is de eerstvolgende stap die jij wilt dat jouw ideale/potentiële klant neemt? Voorbeelden hiervan zijn een vrijblijvende afspraak inboeken, inschrijven voor digitale weggever, contact opnemen, blogbericht lezen enz.”

Larissa Kaashoek: “Een fout zou ik het niet willen noemen maar ik denk dat een hele belangrijke voor de start op Instagram is dat je gelooft in je eigen waarde en ook waarde blijft delen. Veel mensen denken dat je heel veel volgers moet hebben om “succesvol” te zijn op Instagram. Kijk niet op tegen de mensen die heel veel volgers hebben. Ik zie veel dat mensen pas waarde gaan delen als ze over een x aantal volgers heen zijn en dat ze denken dat niemand hen ziet. Maar niets is minder waar. Je kunt beter 200 actieve volgers hebben dan 1600 volgers die niet betrokken zijn. Probeer daarop te focussen.”

Wat is jouw nummer 1 tip voor onze virtual assistants?

Annemieke van Waterschoot: “Maak een toffe omslagfoto op je profiel. Naast jouw profielfoto is dat de tweede eyecatcher als iemand op jouw profiel beland. Zorg dat meteen duidelijk is wie je bent en waar je voor staat. Zet er ook rustig een korte kreet op en laat jezelf zien. You can only make a first impression once!

Ria Kaashoek: “Zorg dat je een Facebook Shop gemaakt hebt, je kunt zeer binnenkort in Facebook een webshop mét betaalfunctie instellen dus dan hoef je geen webshop op je website te hebben. Dat laatste adviseer ik wel, maar dan kunnen ze direct aankopen doen binnen Facebook. Deze nieuwe functie wordt binnenkort uitgerold en degene die al een Facebook Shop hebben zullen voorrang krijgen. Als extra tip kun je, als je een digitale weggever hebt of als je strategie call aanbiedt, dit ook in je shop plaatsen en dan zet je de prijsstelling op €0.”

Larissa Kaashoek: “Mijn tip voor Instagram is verbinding maken met mensen. Dus niet alleen maar zelf zenden maar ook oprecht geïnteresseerd zijn in anderen. Ga mensen volgen, praat met ze, reageer op hun posts en op hun stories. Je zult zien dat je hier heel veel interactie mee krijgt. Ga natuurlijk niet zomaar klakkeloos iedereen volgen maar kijk wel naar de mensen die voor jou interessant zijn.”

Welke trend zien jullie op LinkedIn, Facebook en Instagram?

Annemieke van Waterschoot: “Dé trend op LinkedIn zijn LinkedIn Stories. Ze zijn in mei geïntroduceerd in de LinkedIn app als pilot in Nederland en Brazilië. De naam zegt het al, je vertelt verhalen. Stories zijn foto’s en video’s (maximaal 20 seconden per video) waarin je jouw verhaal vertelt aan jouw volgers. Je gebruikt ze op je persoonlijk profiel of bedrijfspagina. En zoals met elke nieuwe ontwikkeling duikt niet iedereen er nu al massaal in. Je kunt Stories inzetten om iemand mee te nemen in je dag of als beschrijving van je (online) event en natuurlijk mag je ook jezelf en jouw diensten promoten. Het grote voordeel van Stories? De reacties op jouw Stories komen in je Direct Message terecht, dus de reacties zijn niet openbaar. En voor velen die LinkedIn nog spannend vinden, is dat juist heel fijn. Zo kom je ook sneller in gesprek. Ik ben trouwens heel benieuwd wie LinkedIn Stories gaat inzetten.”

Ria Kaashoek: “De trend op Facebook is ‘Facebook Messenger Rooms’. Hier heb je de mogelijkheid om binnen Facebook Groepen, evenementen en op je Facebook Pagina tot en met 50 personen videoconferenties te houden.”

Larissa Kaashoek: “De trend die ik zie op Instagram is eigenlijk ook een trend die ik zie in het koopgedrag van mensen. Bij een koopbeslissing draait het tegenwoordig veel meer om een verbinding die we met iemand voelen dan om het product of de dienst zelf. Voelen we geen klik? Dan kunnen we bij iemand anders hetzelfde halen. Ik zie op Instagram dat veel meer ondernemers bezig zijn om waardevolle informatie en content te delen en verbinding te maken.”

Deze blog is geschreven in samenwerking met social media experts

Annemieke van Waterschoot 

Ria Kaashoek

Larissa Kaashoek