Een van de grootste misverstanden over het werken als virtual assistant is dat je dan een ‘secretaresse-op-afstand’ bent. Niets is minder waar. Als VA denk je mee in de strategische plannen van een ondernemer, zorg je samen met je klant voor een goedlopende backoffice of zet je een Facebook-campagne op voor je klanten. Hoe cool is dat?
Al je creativiteit en capaciteit gebruiken. Echt een bijdrage leveren. In dit nieuwe e-book vertel ik je over nog tien aannames die ik de afgelopen jaren het meest voorbij heb horen komen.
Tijdens het lezen ontdek je wat het vak van virtual assistant nu werkelijk inhoudt en neem ik je mee op reis langs een prachtige route met nieuwe mogelijkheden. Speciaal voor jou. Welkom in de wereld van virtual assistants.
Enjoy the ride!

“Ik was eerst bang dat ik de zekerheid van een vaste baan te veel ging missen, maar heb ontdekt dat die zekerheid ook te vinden is als VA.” – Anne
“Een paar maanden geleden had ik er nog nooit van gehoord en nu gebruik ik tools als Moneybird, Toggle, Whatsappweb en Trello dagelijks. Het kan zo snel gaan.” – Jacqueline
“Je bent nooit te laat om met iets nieuws te beginnen”
Dit e-book geeft je opheldering over vaak genoemde aannames over het werken als virtual assistant
Ik neem je alvast mee in 2 misverstanden
MISVERSTAND #2:
ALS VIRTUAL ASSISTANT MOET JE ALLE TOOLS EN TECHNIEKEN PERFECT BEHEERSEN
Een van de meest gestelde vragen door startende VA’s: “Hanneke, welke tools en technieken moet ik allemaal kennen om een goede VA te zijn?” En wat begrijp ik die vraag goed. Er komt zoveel op je af bij het starten van je business. En al die mogelijkheden op het gebied van online samenwerken, marketing en administratie,
je ziet door de bomen het bos niet meer. En je wilt juist jouw klant hierin adviseren en ondersteunen.
Mijn advies? Zorg dat je de tools en technieken goed beheerst die je écht nodig hebt bij het starten van een succesvolle business. Wat heb je nodig in de basis? Je moet bijvoorbeeld kunnen mailen, taken bijhouden, urenregistreren en facturen sturen. Zorg dat je je daar als eerste in vastbijt. Focus je gewoon eerst op het
opzetten van je eigen onderneming. Daar leer je al zoveel van. Zo’n beetje alles kun je tegenwoordig opzoeken op internet. How-to-video’s op YouTube raadplegen kan al zoveel informatie verschaffen.
Zorg daarna dat je van veel tools de basis kent. Dat je weet dat het bestaat, waar het voor is en wat het zou kunnen betekenen voor je klant. Heb jij het idee dat een tool jouw klant enorm gaat helpen met een probleem? En past het bij wat jij het allerliefste doet? Dan is het tijd om je er helemaal in te verdiepen en expert te worden. Laat je ook gerust adviseren en helpen door collega-VA’s. Delen is groeien.
Een ding is zeker: het helpt enorm als je ervan houdt om nieuwe dingen te ontdekken en uit te pluizen. Onderzoek eerst welke problemen of obstakels je op je pad krijgt voor je eigen business of je opdrachtgever en kies daar dan de juiste tools bij.
Misverstand #5:
Als VA moet je 24/7 bereikbaar zijn voor je opdrachtgevers
Je moet helemaal niets. Je bent zelfstandig ondernemer. Jij bepaalt. Als jij ervoor kiest om altijd alles aan te nemen, dan maak je misschien niet altijd de goede keuzes en ben je ook niet altijd eerlijk. Het is belangrijk dat je afspraken maakt met je opdrachtgever. Check wat de verwachtingen zijn bij de start van de
samenwerking en of jullie je hier allebei in kunnen vinden.
Het fijne bij het werken als VA, is dat je er aan de voorkant gelijk meer bij bent waardoor je ook dingen ziet aankomen. Je kunt vooruit plannen. Jij bent de expert, dus jij weet wat wanneer nodig is. Dat maakt het ook planbaar voor jou.
Groot voordeel is dat de ondernemers waar je mee werkt, vaak ook flexibel zijn. En soms is het ook een kwestie van een beetje helpen en een beetje opvoeden. Je werkt niet meer voor iemand, maar met iemand, remember? Herinner je opdrachtgever bijvoorbeeld even aan de afspraak dat hij de volgende dag iets bij jou aanlevert zodat jij verder kunt. Je houdt daarmee ook zelf de regie.
Er is ook een heel groot verschil tussen bereikbaar en beschikbaar zijn. Maak dat voor jezelf duidelijk. En communiceer dat ook naar je opdrachtgevers. Raak niet in de stress als je opdrachtgever (die 24 uur per dag mooie ideetjes heeft) je om 22.00 uur op zondagavond appt. Je kunt gerust een appje beantwoorden met “Ik heb je opdracht gezien en werk er morgenmiddag aan. Is dat dan op tijd voor je?”. Je communiceert nu van mens tot mens. Je bent geen onderdeel van een log systeem meer als VA. Beweeg lekker mee en vind je ritme.
Oh, en even voor de duidelijkheid: vind jij het geweldig om 24/7 bereikbaar te zijn en help jij je klant hier ontzettend mee? Lekker doen, hé! Jij bepaalt. 🙂


© VA school 2023 | Hanneke Wessel | 071-2070049 | info@vaschool.nl | Privacyverklaring | BTW-id: NL002061770B49