Irene Verwater heeft vorig jaar haar bedrijf Blij Support opgericht en is inmiddels gespecialiseerd als online marketing VA. Zij verdient een plek in de spotlights en geeft antwoord op een aantal prikkelende vragen…
Wie is Irene?
Een buitenmens, persoonlijke ontwikkeling addict en een gezelligheidsdier dat zich ook graag terugtrekt. Trotse en zoekende moeder van James en nog steeds heppiedepeppie met jeugdliefde Bas. Met gevulde maag altijd in voor een lach. Met een lege maag behoorlijk ‘hangry’. Helpt coaches en teachers met hun online zichtbaarheid vanuit haar bedrijf Blij Support. Oudste liefde: schrijven. Nieuwste liefde: video.
Wat gebeurde er toen je voor het eerst hoorde over de virtual assistant?
In die periode stond ik een beetje op overlevingsstand. Weinig slaap, veel zorgen rondom de gezondheid van ons zoontje James, een nieuwe baan waar ik wilde laten zien wat ik waard was (heb je dat ‘van waarde willen zijn’ weer). Ondernemer worden? Dat stond niet echt bovenaan mijn lijstje. Sterker nog: het stond er niet op. Zelfs tijdens ons gesprek was er geen haar op mijn hoofd die dat wilde. Ik zie ons nog afscheid nemen bij de lift. “Leuk mens!” dacht ik. Jammer dat we elkaar niet meer zouden zien.
Maar een week later meldde ik me aan voor de Summer School. Om te gieren, toch? Ik was gewoon zo nieuwsgierig geworden naar het vak VA dat ik me aanmeldde voor een webinar. ’s Avonds in bed lag ik maar te draaien. Mijn hersenen draaiden overuren. “Of is dit juist precies wat ik nodig heb?” hoorde ik mezelf vragen. Ik sprak erover met Bas en we kwamen tot de conclusie dat ik me gewoon moest aanmelden voor de training. Het doel was om weer ruimte te creëren voor mezelf, voor persoonlijke ontwikkeling. Energie in de tent! Mijn creativiteit weer laten stromen. En ik wilde op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in mijn vak. Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid.
Hoe stimuleerde jouw leidinggevende Leo je om te ontwikkelen?
Ik had een topbaas en ben hem erg dankbaar. Je hebt vast de Fokke en Sukke conversatie weleens voorbij zien komen.
Een manager tegen een directeur:
“Wat als we investeren in onze mensen en ze gaan weg?”
Waarop de directeur reageerde:
“Wat als we het niet doen en ze blijven?”
Waarheid als een koe, toch? Leo stimuleert zijn medewerkers te blijven leren, doen waar ze blij van worden en dromen na te jagen. De ruimte die Leo mij gaf zorgde ervoor dat ik met nog meer plezier en betrokkenheid voor hem werkte. Ik heb hem vanaf dag 1 meegenomen in mijn avontuur en dat heeft nooit ongemakkelijk gevoeld. Toen ik de keuze maakte volledig voor mijn bedrijf Blij Support te gaan, was dat sneller dan verwacht (voor ons allebei), maar niet onverwacht.
Ik word altijd een beetje triest als ik van startende VA’s hoor dat ze de training ‘Start je succesvolle business als Virtual Assistant’ stiekem volgen. Ze vertellen het niet tegen hun baas, omdat ze bang zijn voor de gevolgen. Zo zonde voor beide partijen! Mijn advies? Zorg voor een werkrelatie waarin het voeren van een goed gesprek mogelijk is. Stimuleer je medewerkers na te denken over waar ze blij van worden en hiervoor te gaan. Investeer in ze, ook al gaan ze misschien weg. Zo lang ze er zijn, halen ze het beste uit zichzelf en daarmee uit jouw bedrijf. En.. als iedereen dit doet, krijg je ook weer iemand terug waar eerder in geïnvesteerd is.
Wat wist je over VA’s een jaar terug? En hoe is dat nu?
Oh, mijn beeld was zó verkeerd! We kunnen nog wel wat doen aan VA-marketing 😉 Een jaar geleden zag ik het gewoon nog niet. Hoe kom je aan een klant? Hoe kun je virtueel met iemand samenwerken? En hoe bouw je dan een relatie op met je klant? Welke werkzaamheden doe je dan? Inmiddels weet ik dat geen VA hetzelfde is, je een eigen aanbod kunt creëren voor de mensen waar je dat het liefst voor doet. En ja, een relatie opbouwen met je klant is zéker mogelijk. Beeldbellen is echt een uitkomst en wie houdt je tegen om live af te spreken?
Wat zijn voor jou de belangrijkste waarden uit je kindertijd?
Iedereen is eigen baas is en iedereen hoort erbij. Eerlijkheid, verantwoordelijkheid en autonomie staan hoog in het vaandel in huize Verwater. Het zijn waarden waar ik trots op ben en die goed van pas komen in het ondernemerschap. Klanten vinden het fijn om op een gelijkwaardige manier samen te werken, weten graag wat voor vlees ze in de kuip hebben en dat ze op je kunnen bouwen. Nu ik het opschrijf besef ik opeens dat ‘iedereen is eigen baas en iedereen hoort erbij’ het gevoel dat ik heb bij de VA community omschrijft. Dus daarom voel ik me er zo thuis…
“Van waarde zijn voor je opdrachtgever” Wat bedoel je daarmee?
Oh ja, wat een eyeopener was dat. Toen wij laatst een kop koffie dronken op het strand vertelde ik hoe ik ‘vlieg’ als klanten heel blij met me zijn, maar die vleugels in een klap verloor en neerstortte toen ik niet aan de verwachting van een klant voldeed. Dat gebeurde helaas in mijn 1e ondernemersmaand. Dat deed me best even wat. Ik vertelde toen hoe belangrijk ik het vind om van waarde te zijn voor mijn klant. Dat wat ik doe waardevol is. Jij zei toen heel nuchter: “Het is bijna arrogant om te willen bepalen wat jouw waarde is voor een klant. Laat het los! Jij bent niet degene die dat bepaalt, dat is je klant. Het enige dat jij kunt doen is je stinkende best en de energie waar je dat mee doet vasthouden. Voorkomen dat een samenwerking niet slaagt, kan niet altijd. That’s life. Dan pas je niet bij elkaar. Maar dat wil niet zeggen dat jij ‘niet geleverd’ hebt.” Wauw, dat gaf lucht. Ik ben je echt dankbaar voor dat inzicht.
Je bent pas een jaar bezig en staat nu alweer op een kruispunt. Vertel?
Ja joh. Er is zoveel gaafs op mijn pad gekomen dat ik ook met beide handen heb aangegrepen. Ik heb momenteel een beetje last van een luxeprobleem, namelijk aanbodcrisis. Ik vind te veel leuk, waardoor ik niet meer helder en herkenbaar genoeg ben in wat ik doe. De komende periode staat voor mij in het teken van keuzes maken. Een helder aanbod bepalen en er natuurlijk voor zorgen dat mijn ideale klant niet meer om me heen kan.
Je werkt mee aan VA magazine. Hoe is dat zo gekomen?
VA school belde me op en vertelde over hun droom om een magazine speciaal voor VA’s te maken. Het bleef alleen steeds maar bij een te gek idee. Tot ze mijn e-book zagen en meteen enthousiast waren over mijn manier van schrijven en vormgeving. “Wat dacht je ervan als we het magazine samen gaan maken?” Ik moest daar heel lang over nadenken. NOT! Een pagina of 6 was het idee. Haha, de 2e editie telt er 40! We vinden het zo leuk om te maken dat het bijna jammer is als er weer een magazine af is. Gelukkig kunnen we weer bijna beginnen met de volgende editie: winter is coming.
Waar sta jij over 5 jaar?
Ik wist 3 maanden geleden nog niet eens waar ik nu zou staan, laat staan waar ik sta over 5 jaar! Ik geloof in samenwerken, elkaar helpen, samen groeien. Iets wat ik ook erg voel in de VA community. Ik zou het waanzinnig vinden als ik daar een bepaalde rol in zou kunnen hebben. Hoe? Nog geen idee. Maar het voelt zo. Daarnaast zou het zomaar kunnen dat ik over 5 jaar weleens op een podium sta als spreker of trainer.
Wat is voor jou een echte ‘dream come true’?
Ik sluit mijn laptop af met een glimlach, kom op iets dat op huppelen lijkt de woonkamer in en zeg: “nou schat, ik héb iets leuks gedaan! En ik heb er gewoon geld mee verdiend! Hoe bizar? Morgenmiddag ga ik weer verder. Morgenochtend lekker naar het strand met zijn drietjes?” HEAVEN!
P.S. Meer ervaringsverhalen lezen? Meld je dan aan voor VA magazine: www.vamagazine.nl