Ik zie mezelf nog zitten bij de Kamer van Koophandel.
Net mijn marketingcarrière aan de wilgen gehangen en ik deed een opleiding tot communicatietrainer. Ik wilde à la minute aan de slag met alle nieuwe inzichten, kennis en vaardigheden en vol enthousiasme richtte ik The Inspiration Factory op. Bij de bedrijfsomschrijving gaf ik aan: bureau voor training, coaching, advies en interim management. Lees hier mijn verhaal over focus, kiezen en expert zijn en waarom een business coach op een gegeven moment tegen mij zei ‘Wie op twee konijnen jaagt, heeft vanavond niets te eten’.
Kom maar op met die opdrachten!
Door een kennis liet ik een website maken. Op de homepage stonden vier aandachtsgebieden: communicatie, leiderschap, persoonlijke effectiviteit en loopbaanontwikkeling. Ik hield het allemaal zo breed en open mogelijk. Ik vertelde aan iedereen die het maar wilde horen dat ik mijn eigen bedrijf was gestart en dat leuke opdrachten welkom waren. Opdrachtgevers konden met mij alle kanten op!
Waar kwam dat onbehaaglijke gevoel toch vandaan?
Er waren momenten dat ik het razend druk had en omkwam in het werk, maar dat kon zomaar omslaan. Dan kwam er wekenlang geen cent binnen. Het was erg wisselvallig.
Daardoor voelde ik mij gedwongen om alle kansen die voorbij kwamen te grijpen en zei ik overal ‘ja’ tegen. Mijn agenda werd geregeerd door mijn opdrachtgevers.
Het werk was super afwisselend. Dat vond ik in het begin heerlijk. Maar na een tijdje begon ik het ook behoorlijk vermoeiend te vinden om me telkens opnieuw te verdiepen in de wisselende problematiek van klanten. Er zat geen enkele lijn in, dus ik stak enorm veel tijd en energie in verschillende vakgebieden en onderwerpen. Ondanks alle inspanningen was ik onzeker en constant bang om door de mand te vallen.
Een generalist met focus?
Focus was voor mij als generalist niet weggelegd en ook absoluut niet nodig, dacht ik. Het ging toch prima zo? Tot het moment dat de ene na de andere opdrachtgever wegviel en ik hard aan de bak moest om nieuwe klanten te vinden.
Maar met welk verhaal? Met welke boodschap? Met welke visie? Met welk aanbod? En wie moest ik bellen of mailen? Ik vroeg een businesscoach om hulp. En zij deed de legendarische uitspraak:
“Wie op twee konijnen jaagt, heeft vanavond niet te eten”
Ik had de onnozele denkfout gemaakt dat ik mijn kans op omzet zou vergroten door meerdere diensten aan te bieden en door me te richten op allerlei verschillende opdrachtgevers.
Het besef kwam snoeihard aan. Eén van de belangrijkste marketingprincipes had ik voor mijn eigen business totaal genegeerd. Ik had nul komma nul onderscheidend vermogen. Ik had geen specifieke doelgroep of specialisme. En daardoor wist niemand waar ze me het beste voor konden inhuren.
Ineens was ik een expert
Het werd in één klap duidelijk. Ik ging iets doen waar ik doodsbenauwd voor was… focussen. Het voelde heel spannend, want ik dacht altijd: “Kiezen is verliezen”. Toch deed ik het. Ik liet een nieuwe website bouwen, gericht op coaching voor carrièretwijfelaars. De teksten schreef ik zelf. Wat was dat makkelijk! Ik hoefde me alleen nog maar op die ene afgebakende doelgroep en hun worsteling te richten.
Die focus gaf me enorm veel rust. Ik kon een hele rits boeken van mijn to-read-list schrappen. Ik kon vol overtuiging “nee” zeggen tegen allerlei ideeën en initiatieven waar anderen mij bij wilden betrekken. Ik had nog maar één onderwerp waar ik alles over wilde weten. Dat maakte mij ineens een expert.
Mijn lef om te kiezen en me als coach voor carrièretwijfelaars te onderscheiden werd beloond. Ik kreeg honderden volgers, die zich herkenden in mijn boodschap en enthousiast waren over mijn aanpak. En ik kreeg de leukste klanten waar ik bewust voor gekozen had.
Vind jij het als VA ook zo moeilijk om te kiezen?
Grote kans dat jij ook zo’n generalist bent en van alles leuk vindt.
Voor mij is het inmiddels zo klaar als een klontje dat kiezen je als ondernemer onderscheidend, aantrekkelijk en succesvol maakt. Vanuit de klant geredeneerd is het namelijk niet meer dan logisch dat je als specialist meer vertrouwen wekt en dus aan aantrekkingskracht wint.
Toch spreek ik veel startende VA’s die hun werkzaamheden of hun doelgroep zo breed mogelijk willen houden. Dit zijn de argumenten die ik vaak voorbij hoor komen…
Veel VA’s denken hun kansen te vergroten, door zich op een zo groot mogelijk publiek te richten. Vanuit hun zorg over voldoende omzet durven ze geen mogelijkheden te laten schieten. Maar wanneer je je op alles en iedereen richt, wordt je boodschap nietszeggend of verwarrend. In plaats van iedereen voelt juist niemand zich aangesproken.
Heb jij dat ook? Dan heb ik toch een kritische vraag voor je. Vind je echt zoveel dingen leuk? Wat zou je het allerliefste doen als je geen belemmeringen zou kennen? Meestal is er sprake van angst om helemaal voor je diepste dromen te gaan. Want stel dat het mislukt… Dus hou je alle opties open, puur vanuit onzekerheid en schaarste-denken.
Mocht je echt geen keuze willen of kunnen maken, hou dan je marketing voor die verschillende activiteiten gescheiden. Liever twee gerichte websites, dan één vage of rommelige met een versnipperde boodschap.
Wie heeft gezegd dat dat niet mag? Mensen of bedrijven die graag door jou geholpen willen worden, ook al vallen ze buiten jouw doelgroep, kun je uiteraard met alle plezier als klant verwelkomen. En je hebt by the way ook een heel makkelijk argument om ‘nee’ te zeggen 🙂
Soms is het berelastig om een keuze te maken in de veelheid van mogelijkheden. Zeker als je een generalist bent. Bij VA school helpen we je dan ook om te ontdekken wat voor soort VA jij wilt zijn. En een concept te ontwikkelen waarin jouw passie, talenten en de vraag vanuit de markt samenkomen.
Mijn down-to-earth advies is uiteindelijk ook: Kies iets! Wees niet bang, je zit er echt niet je hele leven aan vast. Doe desnoods “kop of munt”. Begin met de focus op één activiteit of één doelgroep. Je gaat vanzelf ervaren en ontdekken of je op het juiste spoor zit. Aanscherpen of veranderen kan altijd nog.
Kiezen is winnen
Focus leidt tot onderscheidend vermogen ten opzichte van andere VA’s. En tot herkenbaarheid bij jouw potentiële klanten. Dat is waar het om draait. Dus durf te kiezen, met alle voordelen van dien…
➳ Je gaat werken met een doelgroep waarmee je je het meest verbonden voelt.
➳ Je krijgt een duidelijk profiel, waardoor je meer opvalt.
➳ Je weet precies wie je potentiële klanten zijn en waar je ze kunt vinden.
➳ Je wordt een expert, waarmee je veel vertrouwen wekt.
➳ Je onderscheidt je van de rest, dus heb je minder last van concurrentie.
➳ En last but nog least… je doet werk dat je het allerliefste doet!
Nicolette Heinsbroek werkt als oriëntatiecoach voor VA school.
Ben je een enthousiast persoon en zeg je ook vaak ja tegen van alles, omdat je veel leuk vindt? Heb je daardoor een overvolle agenda en wil je eigenlijk graag zelf de regie pakken over je werk en je privé leven? Misschien wil je wel helemaal iets anders, omdat je van alles in je mars hebt maar het er niet uit komt? Laat je verassen door de bruisende VA iets voor mij? oriëntatieweek. Een week waar je alles te weten komt over het boeiende vak van virtual assistant en ontdekt of het ondernemerschap echt iets voor jou is. Doe je mee? Je bent van harte welkom.