Nicole van Zetten is een pionier in het land van de VA’s. Ze heeft een heel team van VA’s om zich heen verzameld waarmee ze haar klanten een totaalpakket biedt op het gebied van virtuele ondersteuning, gestructureerd (online) ondernemen, online zichtbaarheid, de opzet van online academies en het organiseren van online en offline events. Ze doet dit alles met een hele duidelijke missie: ondernemers duidelijk maken dat een goede work/life balans wel degelijk mogelijk is.
Nicole is behalve VA en ondernemer, ook vrouw van Joan en moeder van dochter Romy (19) en zoon Mick (15). Het gezin woont in Doetinchem, waar ze ontzettend genieten van elkaar en de vrijheid om hen heen. “Het belangrijkste in mijn leven zijn mijn gezin, familie en vrienden. Ik heb graag authentieke mensen om mij heen die, net als ik, leven vanuit hun hart.” En precies daar is Nicole’s zakelijke succes ontstaan. “Ik wil mensen inspireren met mijn verhaal; waarom doe ik wat ik doe? En waarom wil ik mijn verhaal zo graag vertellen?”
Opkrabbelen uit de ziektewet
Mijn verhaal is er één van vallen en weer opstaan. In 2008 begon ik als VA. Het hele VA-schap bestond in Nederland toen nog bijna niet, maar voor mij wel. Juist omdat ik uit eigen ervaring wist hoe het níet moest. Ik ben 10 jaar geleden door ziekte uitgevallen. Mijn lichaam was niet meer in balans, ik kreeg de ziekte van Ménière. Ik was regelmatig zo duizelig dat ik het huis niet uit kon. Na 2,5 jaar ziek thuis, was ik het zat. Ik wilde weer iets doen, weer meetellen, maar bovenal ondernemers laten leren van mijn ervaring. Ik wilde ondernemers bewust maken van het feit dat ze het niet alleen hoeven te doen. Verzamel mensen om je heen die je ondersteunen, zodat je zowel privé als zakelijk in balans blijft. Zorg vooral dat je bezig bent met de dingen waar jij goed in bent! Met vallen en opstaan zette ik de stap naar zelfstandig ondernemerschap. Gelukkig vond ik al gauw ondernemers die open stonden voor een samenwerking. Dit beviel zo goed, dat mijn business zich langzaam uitbreidde.
Samenwerken in een team
In 2015 kwam ik op het punt dat ik meer werk had dan ik aankon. Ik wilde steeds meer ondernemers helpen, maar mijn agenda zat vol. Ik was toe aan een volgende stap, ik wilde nieuwe dingen bereiken. Ik wilde mijn missie verder uitdragen, meer ondernemers bewust maken van de voordelen van samenwerking. Ik wilde samenwerken met andere VA’s, waardoor ik mijn bedrijf nog verder kon uitbreiden. Begin 2016 heb ik alles goed op een rijtje gezet. Ik heb bepaald wat ik wil bereiken, voor wie ik wat wil doen en met wie ik als VA wilde samenwerken. Ik heb alle belemmerende gedachten overboord gegooid en ging mijn ideeën, dromen en missie vertellen aan allerlei mensen om me heen. Aan ondernemers, aan andere VA’s, maar ook gewoon aan andere mensen. Door al deze mooie ontmoetingen en gesprekken, kreeg ik goed inzicht in mijn doelen voor de komende jaren.
Reis naar binnen
Samen met een coach werkte ik al mijn plannen en ideeën uit en zette ze op papier. Intussen kwamen er allerlei hele mooie klanten op mijn pad, maar ook VA’s die mijn concept droegen en mee wilden doen. Ik ging samenwerken met mensen die hetzelfde voelden en die het mooi vonden op deze manier samen te werken. Ik heb mijn website aangepast, www.bureau2join.nl, mijn huisstijl, logo, alles. Het was echt een hele reis naar binnen, maar een prachtige reis. Sinds de lancering krijg ik de ene na de andere aanvraag binnen. Waar ik in het verleden zelf achter mijn klanten aan moest, benaderen mensen me nu spontaan, heerlijk toch?!
Totaalconcept van ontzorging
Het team bestaat uit een aantal VA’s, elk met haar eigen expertise. Ik werk samen met 2 technische VA’s die expert zijn in het bouwen van salespagina’s, academies en het koppelen van e-mail/betalingssysteem. De Marketing VA zorgt ervoor dat een ondernemer zichtbaar wordt op een manier die bij hem of haar past. De webinar expert richt een webinar van A tot Z in en ondersteunt de ondernemer op de dag van het webinar. Daarnaast houdt ze zich bezig met het versturen van nieuwsbrieven, agenda en e-mailbeheer en de organisatie van events. Last but not least is er een VA die het heerlijk vindt om presentaties, werkboeken/e-books en infographics te maken en een onderneming met handige tools van offline naar online te brengen. Door deze expertises te combineren, kunnen we ondernemers goed, én met heel veel energie en plezier, ondersteunen.
Lef, plezier en oprechtheid
De drie belangrijkste eigenschappen van een goede VA zijn in mijn ogen: lef, plezier en oprechtheid. Heb het lef om te kiezen voor een specifieke doelgroep of specifieke werkzaamheden die jij leuk vindt, waar jij goed in bent. Heb het lef om zichtbaar te zijn en wacht niet tot alles perfect is. Laat je doelgroep zien wie je bent, wat je doet, en wat je voor ze kan betekenen. Maar durf ook nee te zeggen. Heb plezier in alles waar je mee bezig bent, en zorg ervoor dat je samen met je klanten glimlachend naar succes gaat. Wees echt, wees open en trouw aan je klant, maar zeker ook aan jezelf. Dan trek je de juiste klanten aan en krijg je de juiste samenwerkingspartners. En dat zorgt er weer voor dat jij leuk vindt wat je doet en de stappen gaat zetten die je wilt zetten.
Structuur en zichtbaarheid
Tot slot heb ik nog wel een paar tips voor VA’s. Veel ondernemers hebben geen structuur in hun werk. Ze zijn vanuit hun passie, hun idee, aan de slag gegaan en hebben al hun tijd en energie gestoken in het opzetten van hun business. Een goede VA kan daar structuur in aanbrengen waardoor de ondernemer efficiënter werkt en veel tijd en daardoor ook geld bespaart. Wij als VA’s kunnen ondernemers structuur geven, processen aanbrengen, tools inzetten, zodat zij zich niet meer bezig hoeven houden met randzaken.
Daarnaast merk ik dat de zichtbaarheid van veel ondernemers nog niet top is. Men plaatst berichten op Facebook of LinkedIn, is daar heel druk mee, maar zonder effect. Een VA kan helpen om wel goed online zichtbaar te worden. Je brengt de ondernemer online door samen de boodschap te bepalen, een plan te maken en deze te vertalen naar een content kalender. En jij zorgt ervoor dat de berichten op het juiste moment én het juiste kanaal geplaatst worden.
Nog meer mensen inspireren
Ik ben trots en tevreden. Mijn droom is uitgekomen. Ik heb mijn eigen dreamteam van VA’s die in mijn concept geloven, die commitment hebben naar mij en mijn bedrijf. Ik heb alle expertises in huis om een ondernemer te helpen groeien. En of dat dan gaat om gestructureerd online ondernemen, online zichtbaarheid of het opzetten van een online academie of event; wij staan er klaar voor. Ik heb ontzettend veel zin om dit nog verder uit te bouwen, nog meer mensen te inspireren met mijn verhaal. Ondernemers die overwegen te gaan samenwerken met een VA of VA’s die net de stap naar ondernemerschap zetten en daarbij hulp kunnen gebruiken. Ik wil hen helpen met de groei van hun bedrijf, maar ook zorgen dat zij in balans blijven. Rust en ruimte in hun hoofd en hun agenda creëren, zodat zij kunnen focussen op hun business én hun privéleven.
Wil jij dit ook?
Wil je na het lezen van dit verhaal meer weten over het starten van je eigen bedrijf als virtual assistant? Vraag dan hier meer informatie aan.