Mijn naam is Marion van der Giessen en ik ben sinds 1 november 2016 gestart met mijn eigen bedrijf. Het is mijn passie en missie om kennis en vaardigheden daar in te zetten waar ik denk dat ik mijn toegevoegde waarde kan bieden om zaken op de rails te zetten, te bedenken, te ontwikkelen en te beheren. Professionaliteit, plezier, voldoening, balans en groei zijn belangrijke drijfveren voor mij. Kansen zien en kansen pakken. Deze blog gaat over mijn start. En wat voor één!

Wat was je situatie toen je begon met de online training?

Ik had een vaste baan en was niet gelukkig met de situatie waarin ik, na een overgang van onderneming naar onderneming, terecht was gekomen. Had ik dat op de lange termijn willen en kunnen volhouden, had er drastisch iets moeten veranderen, maar die mogelijkheid was er niet. Omdat ik mij op mijn vakgebied sowieso verder wilde ontwikkelen, leek mij de Freelance & virtual assistant academy een mooie gelegenheid daarvoor. Ik ken Hanneke en Nathalie van workshops en trainingen die ik eerder al volgde en zij hebben mij telkens enorm geïnspireerd en ik was daardoor al in een enthousiast netwerk terecht gekomen. Ik had dus ook alle vertrouwen in het succes van de training waarmee ik alle kanten op kon. Persoonlijke ontwikkeling vind ik sowieso erg belangrijk en over je grenzen heen kijken geeft zoveel nieuwe en mooie inzichten en biedt brede mogelijkheden.

Ik ben per 1 augustus 2016 uit dienst gegaan bij mijn laatste werkgever. Er waren helaas geen andere mogelijkheden voor mij. Ik heb mij ingeschreven bij het UWV, maar wilde natuurlijk zo snel mogelijk door. 1 + 1 = 2. De keuze was heel snel gemaakt, ik wilde mijn eigen bedrijf beginnen. En … de appel valt van de boom als ie rijp is. Het was kennelijk het goede moment en wat mij betreft ook de enige juiste keus.

Gelukkig biedt het UWV hiervoor goede mogelijkheden en ik had mij – gedurende de training van VA school – al heel goed ingelezen en overal vooral online informatie ‘opgezogen en opgeslagen’ om ooit gedegen te kunnen starten. Via het UWV heb ik eerst de verplichte online ondernemerstraining gevolgd. Na het behalen van het certificaat, kwam ik in een zogenaamde onderzoeksperiode. Ik heb veel onderzoek gedaan en van alles wat nodig is voor het opstarten en voeren van een onderneming uitgezocht en op een rijtje gezet, voor- en nadelen goed afgewogen, gelezen, webinars gevolgd van de KvK, Belastingdienst etc. De opgedane kennis bij de Freelance & virtual assistant academy kwam mij hierbij heel goed van pas. En .. ik heb mijn ondernemersplan geschreven. Zo’n proces gaat stap voor stap en met het format dat in de training wordt gebruikt, heb ik een mooi plan bij het UWV kunnen inleveren. Ik heb mij ingeschreven bij de KvK en andere noodzakelijke stappen gezet om mijn bedrijf te kunnen starten en inrichten.

Wat is je situatie nu?

Nadat mijn plan was goedgekeurd door het UWV ben ik per 31 oktober jl. begonnen met mijn onderneming Van der Giessen Office Support in de zogenaamde startersperiode. Ik heb gekozen voor de optie dat je voor zes maanden nog maar een klein deel van je WW overhoudt en voor de rest zoveel mag werken en verdienen, zonder dat je dat hoeft op te geven. Ik vind dit een mooie manier van (bijna) onafhankelijk ondernemen met een kleine financiële overbrugging voor als het even tegenzit. Het stimuleert enorm om voor een goed gevulde opdrachtenportefeuille te zorgen. Geen opdrachten, geen inkomsten immers. Ondertussen zit ik niet stil, ben ik continue bezig met mijzelf verder te ontwikkelen. Het is net een speeltuin, er is zoveel aanbod aan ‘weggevers’ en mooie opleidingen en webinars dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Je leert vanzelf te doseren en de hoofdzaken van bijzaken te scheiden en je leert het “wereldje” kennen.

Welke dingen ben je tegengekomen in de loop van het proces?

Dingen… veel, heel veel positieve energie, mooie mensen. Ik geniet met volle teugen. Het gaat met vallen en opstaan. Van fouten leer je. Ik ben vol vertrouwen gestart en het heeft mij nog niet teleurgesteld, ik heb geen moment spijt gehad van mijn beslissing. Ik ontdek steeds weer nieuwe dingen over het ondernemen sec en over mijzelf. Je leert jezelf dus ook weer een stuk beter kennen, het zet je met beide benen in je schoenen op de grond. Omdat ik nog in loondienst zat toen ik de training volgde, ontbrak het mij weleens aan discipline om de modules af te ronden. Ik voel mij net ‘Muisje andersom (een kinderboek dat ik mijn kinderen voorlas)’ .. Ik heb een bedrijf maar het huiswerk voor de modules niet helemaal af. En aan de andere kant, ik heb al het huiswerk in de praktijk toch gewoon gedaan, heel natuurlijk in de flow van het starten. Voor mij was de training blijkbaar een goede ‘stok achter de deur’ om door te zetten.

Mijn ondernemersplan is een dynamisch groeidocument, dat ik bijna dagelijks raadpleeg en/of aanvul met nieuwe inzichten en waardevolle content of ideeën. Het is het fundament van mijn onderneming, Mijn bedrijf is nu wel afgebouwd, de muren staan, “er is water, gas en licht”, ik kan aan de slag met inrichten, de binnenkant en mag zelf de slingers en versieringen ophangen, zoals het in het leven ook zou moeten gaan. Ik vind het een heel bijzonder proces, nooit gedacht dat ik dát allemaal heb gedaan en bereikt, met heel hard werken, spiegel voorhouden, tot je kern doordringen. Fantastisch.

Wat is je tegengevallen?

Er is zoveel informatie dat je soms verdwaalt en door de bomen het bos niet meer ziet. Op mijn pad en ontdekkingsreis heb ik op een gegeven moment wel geleerd te relativeren en los te laten wat minder belangrijk bleek. Er komt veel bij het opstarten van een bedrijf kijken. Ik ben van nature een aanpakker en moest mijzelf af en toe een beetje afremmen en geduld hebben voordat ik de volgende stap kon zetten.

Je wordt bijna gedwongen om keuzes te maken. Bijvoorbeeld op het gebied van social media is er zóveel aanbod. In het begin schrijf je overal op in, lees je alles, klik je op elke link die in beeld verschijnt, doe je mee aan gratis webinars en workshops. Het levert altijd wat op, kennis, inzicht etc. En uiteindelijk weet je wat wel en wat niet belangrijk voor jou en/of jouw bedrijf is.

Wat is je 100% meegevallen?

Mijn bedrijf staat! Gewoon … zelf gedaan. Ik ben gepast trots op mijzelf. Op 4 december jl. heb ik mijn website www.vandergiessenofficesupport.nl live gezet, ook zelf gedaan, met een training bij Manuela van Prooijen van Weblish. Er moet nog wel het een en ander aan worden gesleuteld aan de achterkant, het resultaat mag er al zijn en ik heb al veel complimenten over de site en de content gekregen. Dat sterkt mij in mijn ambities en dat ik de goede weg ben ingeslagen. Je bepaalt immers zelf je route, dat is zó mooi aan het zelfstandig ondernemerschap. En die beren op de weg, die zijn er echt niet al denk je er hordes tegen te komen. En soms heb je zo’n beer ook wel nodig maar hoef je er niet bang voor te zijn.

Ik heb geleerd om “nee” te zeggen omdat ik mijn eigen valkuilen nu moet bewaken, dat is ook weer een voorbeeld van dit mooie proces. Hoeveel tijd / energie kost het en wat levert het op .. simpele vraag toch?!

Ik vind de netwerken waarvan ik inmiddels deel uitmaak geweldig. Delen = groeien. We vissen allemaal in dezelfde vijver en toch net even anders, er is weinig – ongezonde – concurrentie. Iedereen is uniek in wat zij/hij (ja er zijn ook mannelijke ondersteuners) doet. Via Office Heroes is een mooie opdracht op mijn pad gekomen.

Wat kun je mensen aanraden die nu in de WW zitten?

Als je voelt dat je eraan toe bent om voor jezelf te beginnen en je zit in een situatie waardoor je bijvoorbeeld jouw baan kwijtraakt of anders en je krijgt de kans, doen! Het UWV biedt hiervoor veel kansen en mogelijkheden. Alleen … je moet het wel écht allemaal zélf doen, het wordt niet voor je gedaan. Je hebt de regie zelf in handen! Vertrouw op jouw eigen kracht. Op die manier kom je erachter of ondernemen echt iets voor je is. Kansen met 2 handen grijpen dus. Maak de juiste keuzes, immers die kan voor iedereen anders zijn omdat de situaties zo uniek en verschillend zijn. Ga de ‘speeltuin’ in, oefen met nieuwe tools, kijk om je heen, word lid van netwerken, lees, leer en informeer jezelf. En o ja, je kunt kijken of je voor scholing gebruik kunt maken van een zogenaamde scholingsvoucher van het UWV. Zeer de moeite waard om die te benutten en in te zetten voor een training of cursus voor een kansberoep.

Wat hoop je te gaan bereiken?

Veel heb je zelf in de hand. Ik heb nu twee opdrachtgevers waarvoor ik met veel plezier werk. Een opdracht op locatie, en één VA opdracht. Ik bepaal mijn eigen tijd en dat past precies bij wat ik graag wil. Ik ben beschikbaar voor meer opdrachten. Ik ga in januari starten met de training Webassistant bij Weblish en hoop die eind maart af te ronden. Ik heb hoge verwachtingen hiervan en hoop de kennis en vaardigheden direct in te kunnen zetten. Op die manier is mijn website tot stand gekomen. Een mooi leerproces was het.

Het is mijn passie en missie om als als ondernemer vóór en met ondernemers (zoals trainers, coaches, pioniers, directie- en bestuursleden) en andere organisaties en verenigingen te werken aan iets moois, aan succes, aan groei en ontwikkeling, zowel persoonlijk als zakelijk. Dus ik hoop nog meer mooie opdrachten op mijn pad tegen te komen die in dit plaatje passen.

Ik wil het beste uit mijzelf, anderen en uit een organisatie halen, ervoor gaan samen met opdrachtgevers. Net dát stapje harder lopen, je hoofd boven het maaiveld uitsteken. Van achter de schermen mijn toegevoegde en professionele waarde bieden aan wat er op de voorgrond te zien is, met aandacht voor details en de ‘kleine dingen’. Met plezier en respect en met aandacht voor elkaar en de zaak. Dat maakt wie ik ben.

Regelen en uit handen nemen, rust en balans in hart en hoofd brengen van mijn opdrachtgever. Sparringpartner, klankbord, uitzoekwerk, structuur of orde in de chaos aanbrengen, plannen, prioriteiten stellen, oplossingsgericht zijn, gastvrij, afwisseling in werkzaamheden en hiertussen snel schakelen.

Met deze ingrediënten voor de receptuur heb ik op mijn menu diensten staan als VA, WebAssistant, Office Support en secretariaatvoering. Afwisseling vind ik fijn en plezier en voldoening hebben in wat ik doe is voor mij onlosmakelijk verbonden met win-win.

Wat raad je anderen aan die de stap naar VA of freelance secretaresse willen zetten?

Je moet natuurlijk goed kijken naar jouw eigen situatie. Is het haalbaar, financieel maar ook qua tijd? Je geeft een stuk zekerheid op, neemt risico. Het kost – zeker bij het opstarten – enorm veel tijd, je moet die natuurlijk wel kunnen en willen investeren. Kijk daarentegen ook naar wat het je (later) oplevert: vrijheid in tijd en werk, doen wat je leuk vindt om te doen etc. Klinkt misschien een beetje cliché … je krijgt er zoveel voor terug en het zijn de ‘kosten die voor de baat uitgaan’.

Nooit geschoten altijd mis! Maar stap niet in de valkuil dat wanneer het even tegenzit je met de hakken in het zand gaat. Doorzetten, je hoofd boven het maaiveld uitsteken en doorpakken! Besef ook dat het leven als freelancer/zzp’er ook betekent dat je niet altijd een vast inkomen hebt. Houd daar rekening mee en zorg voor goede verzekeringen en een financiële buffer. Besteed uit wat je zelf niet leuk vindt om te doen of wat jou teveel kostbare tijd kost. Doe zelf dus ook wat je leuk vindt, wees creatief, sluit aan bij netwerken, vakgroepen, zorg voor een goed online profiel op social media etc. Zorg voor een goede ‘pitch’ en dat jouw Personal Brand staat voor wie jij bent. Sta in jouw eigen kracht!

Last but not least

Voor de training mag je een coach en buddy vragen jou te begeleiden in tijden van ‘nood’. Ik heb het geluk gehad dat Hanneke Wessel mijn coach wilde zijn en Mirelle Petit, 1 van de twee Elles van Elle Office Support is mijn buddy. Zo fijn. Soms antwoord op simpele vragen om mij even op weg te helpen, ze waren er als het nodig was en nóg. Met Hanneke had ik een paar intensieve VIP-coachsessies waarvoor ik haar zeer dankbaar ben. En delen = groeien. Ik ben blij dat ik nu weer wat kan terugdoen voor Irma van der Kleij, als haar buddy. Zo gaat dat binnen een fantastische groep van zelfstandige, krachtige, professionals.

Zie je kans en pak ‘m!

Marion van der Giessen